26 February 2014

Gehaakte Inktvissen Voor Couveuse Baby’s

Het gebeurt niet snel dat ik speciaal een blogspost schrijf om iets onder de aandacht te brengen. Eigenlijk “praat” ik sowieso niet zo veel hier op mijn blog. Je zou me eens in het echt moeten meemaken. Ik ben niet bepaald het stille type. Goed. Genoeg over mij. Deze post is voor baby’s. Nee, baby’s lezen niet. Als jij kunt haken of breien, dan praat ik nu tegen jou! Kan je niet haken, maar ken je iemand die dat wel kan? Lees alsjeblieft nog even verder. Ik ga hieronder een link delen. Eigenlijk zelfs twee. Een link naar een blog en een link naar een Facebook groep. Allemaal voor hetzelfde doel: gehaakte octopussen voor couveuse baby’s. Ik las vandaag een artikel in de krant over dit bijzondere doel. Goed, link nummer drie: het artikel in de krant.

Couveuse baby’s blijken vaak zo onrustig, dat ze per ongeluk aan de slangen in de couveuse gaan trekken. Ze kunnen er niets aan doen, maar hun lijden wordt hierdoor alleen maar groter, want infuusnaalden en neussondes moeten steeds weer opnieuw ingebracht worden. In Zweden bracht een moeder een zelf gehaakte octopus voor haar kleintje mee. Wat bleek? De baby trok niet meer aan de slangen, maar greep de gehaakte tentakels van de octopus. De baby werd en bleef rustiger en er hoefden niet steeds opnieuw slangetjes ingebracht te worden. Op basis hiervan is in Zweden een project gestart om ook andere couveuse baby’s zo’n octopus te geven. En het werkt! Je raad het al, daar zijn handige vrijwilligers voor nodig.

Inmiddels zijn er ook in Nederland en België ziekenhuizen met dit project begonnen. Het lijkt me zo’n dankbaar project om aan deel te nemen. Ik hoop dat jij ook geïnspireerd raakt en mee wilt doen. Op de blog van Ria, vind je het patroon voor zo’n octopus. Neem wel even de tijd om goed te lezen waar de octopus aan moet voldoen om veilig te zijn. Wees vooral niet bang dat je creatie wordt afgekeurd en in de vuilnisbak beland. Als de octopus niet veilig wordt bevonden, krijgen de ouders hem mee voor een broertje of zusje van de baby.

Dus….doe je mee? Ga naar de blog of de Facebook groep.

1496756_10202023747087791_1316035452_n

No comments: